ALGEMENE
VOORWAARDEN
Ciao Chow
Datum: 16 april 2015
Artikel
1. Algemeen
In het
hiernavolgende wordt verstaan onder:
1.1 De
Opdrachtnemer:
Ciao
Chow, gevestigd te Ede, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Arnhem,
onder nr. 09201180.
1.2
Opdrachtgever:
Elk
natuurlijk persoon of rechtspersoon die met de Opdrachtnemer onderhandelt over
het verstrekken
van een
opdracht, dan wel aan de Opdrachtnemer een opdracht heeft gegeven.
1.3
Opdracht:
De
opdracht van een Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer voor :
- tolken
/ vertalen
- media
werkzaamheden, zoals (TV)-journalist/verslaggever, voice over etc.
-
aanverwante taal, -en of media werkzaamheden
Artikel
2. Toepasselijkheid
2.1
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsbetrekkingen
tussen
de Opdrachtnemer en Opdrachtgever, tenzij daarvan via een schriftelijke
overeenkomst is
afgeweken.
2.2
Door het verstrekken van een Opdracht aanvaardt Opdrachtgever de
toepasselijkheid van deze voorwaarden. De toepasselijkheid van de algemene
voorwaarden van Opdrachtgever wordt hierbij van de hand gewezen.
2.3 Indien één of meer bepalingen in deze algemene
voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd
mochten worden, blijven deze algemene voorwaarden voor het overige van
toepassing. De opdrachtnemer en de opdrachtgever zullen dan in overleg treden
teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde
bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en strekking van
de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.
2.4 De opdrachtnemer kan bij de uitvoering van de
opdracht eigen medewerkers dan wel derden
inschakelen waarbij de opdrachtnemer de nodige zorgvuldigheid in acht zal
nemen.
2.5 Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die
niet in deze algemene voorwaarden is geregeld, dan dient deze situatie in de
geest van deze algemene voorwaarden te worden beoordeeld.
2.6 Indien de opdrachtnemer niet steeds strikte naleving
van deze algemene voorwaarden verlangt, leidt zulks er niet toe dat de bepalingen
daarvan niet van toepassing zijn, of dat de vertaler op enigerlei wijze het
recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen
van deze algemene voorwaarden te verlangen.
Artikel
3. Overeenkomsten
3.1
Opdrachten zijn voor de Opdrachtnemer pas bindend nadat de Opdrachtgever deze
schriftelijk, per email en/of telefonisch heeft bevestigd. In sommige gevallen
wordt een opdracht pas definitief als Opdrachtgever een voorschot heeft
voldaan. Dit wordt vooraf door Opdrachtnemer aangekondigd.
3.2 De opdrachtnemer draagt zorg voor een duidelijke
omschrijving van de aanleverspecificaties en termijn(en) waarbinnen het door
opdrachtgever aan te leveren materiaal in het bezit dient te zijn, indien van
toepassing. Indien de opdrachtnemer in het kader van een offerte de volledige
tekst van de opdracht niet binnen vijf werkdagen na offertedatum heeft kunnen
inzien, kan de opdrachtnemer na de aanvaarding van de opdracht/offerte de
gedane prijsopgave en/of opgegeven termijnen alsnog herroepen.
3.3
Wijzigingen van de Opdracht door Opdrachtgever binden de Opdrachtnemer slechts
voorzover deze wijzigingen schriftelijk door de Opdrachtnemer zijn aanvaard en
binnen de grenzen van het redelijke vallen. Opdrachtnemer heeft bij wijzigingen
het recht om het tarief aan te passen of deze alsnog te weigeren.
3.4 De
Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om de Opdracht door derden te laten
uitvoeren.
Artikel
4. Levering
4.1 De
Opdrachtnemer is niet gebonden aan leveringstermijnen die niet meer verwezenlijkt
kunnen
worden
vanwege onvoorziene omstandigheden die zich na het aangaan van de overeenkomst
hebben
voorgedaan.
Indien overschrijding van enige termijn dreigt, zullen de Opdrachtnemer en
Opdrachtgever
zo spoedig mogelijk in overleg treden.
4.2
Fouten van geringe aard in vertalingen, teksten of andere door de Opdrachtnemer
vervaardigde werken (welke geen consequenties voor de redactionele inhoud
hebben) kunnen geen reden zijn voor afkeuring van het product, weigering van de
levering of wijziging van de overeengekomen prijs.
4.3
Opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig leveren van de benodigde
informatie aan Opdrachtnemer om de opdracht goed te volbrengen.
4.4. De overeengekomen leveringstermijn is een streeftermijn,
tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. De opdrachtnemer is
gehouden om, zodra hem duidelijk wordt dat tijdige levering niet mogelijk is,
de opdrachtgever daarvan onverwijld op de hoogte te stellen.
4.5 Bij toerekenbare overschrijding van de overeengekomen
termijn is de opdrachtgever, indien op de uitvoering in redelijkheid niet
langer kan worden gewacht, gerechtigd tot eenzijdige ontbinding van de
overeenkomst.
4.6 De levering wordt geacht te hebben plaatsgehad op het
tijdstip van persoonlijke aflevering of verzending per gewone post, telefax,
koerier of elektronische post.
4.7 Levering van gegevens via elektronische post wordt
geacht te hebben plaatsgehad op het moment waarop het medium de verzending
heeft bevestigd.
Artikel
5. Prijzen & Betaling
5.1
Alle genoemde prijzen vermeld op de offerte zijn exclusief B.T.W. en exclusief
reiskosten en onkosten, tenzij anders wordt vermeld. Aan vermelde prijzen op de
website
www.anitavanadelsbergen.nl
kunnen nimmer rechten worden ontleend. Aan tarieven van reeds afgeronde
opdrachten kunnen eveneens geen rechten worden ontleend. Voor aanvang en
acceptatie van de opdracht geeft Opdrachtgever een bindende offerte (conform
het gestelde in artikel 3.2 van deze Algemene Voorwaarden), waar Opdrachtnemer
akkoord voor dient te geven voordat Opdrachtnemer aan de opdracht zal beginnen.
5.2
Over journalistieke diensten is op moment van schrijven van rechtswege geen
B.T.W.
verschuldigd. Voor tolken, vertalen en bepaalde media werkzaamheden geldt het
BTW tarief van 21%. De Opdrachtnemer is gerechtigd elke wijziging van het
B.T.W.-tarief aan
Opdrachtgever
door te berekenen.
5.3.
Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, dienen facturen binnen dertig
dagen na de
factuurdatum
te worden voldaan.
5.4
Indien niet tijdig wordt betaald, behoudt opdrachtnemer het recht de vordering
uit handen te geven.
5.5 Alle kosten die de Opdrachtnemer moet maken
tot inning van het haar toekomende, zoals incasso kosten en rente, komen voor
volledige rekening van Opdrachtgever.
5.6 De
Opdrachtnemer heeft steeds het recht om zowel voor als na de totstandkoming van
een
overeenkomst
zekerheid voor de betaling te verlangen, zulks onder opschorting van de
uitvoering
door de
Opdrachtnemer van de overeenkomst totdat zekerheid is verschaft.
5.7 De
bevoegdheid van de Opdrachtgever de factuur te betwisten vervalt dertig
kalenderdagen na de
factuurdatum.
Artikel
6. Annulering
6.1 Opdrachtgever heeft het recht een
opdracht te annuleren, met inachtneming van de volgende annuleringsvoorwaarden:
Bij
annulering tot 4 kalenderdagen voor aanvang van de werkzaamheden is door
opdrachtgever geen vergoeding verschuldigd (behalve als door opdrachtnemer
reeds kosten zijn gemaakt)
Bij
annulering tot 3 kalenderdagen voor aanvang van de werkzaamheden is door
opdrachtgever een vergoeding verschuldigd van 25% van de offerte-prijs (plus
overige kosten als door opdrachtnemer reeds kosten zijn gemaakt)
Bij
annulering tot 2 kalenderdagen voor aanvang van de werkzaamheden is door
opdrachtgever een vergoeding verschuldigd van 50% van de offerte-prijs ( plus
overige kosten als door opdrachtnemer reeds kosten zijn gemaakt)
Bij
annulering tot 1 kalenderdag voor aanvang van de werkzaamheden is door
opdrachtgever een vergoeding verschuldigd van 75% van de offerte-prijs( plus
overige kosten als door opdrachtnemer reeds kosten zijn gemaakt)
Bij
annulering op de dag van of tijdens de werkzaamheden is door opdrachtgever een
vergoeding verschuldigd van 100% van de offerte-prijs, plus eventuele reeds
gemaakte reis,- en onkosten
Artikel
7. Aansprakelijkheid
7.1 De
aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer waaronder mede begrepen de wettelijke
aansprakelijkheid
voor haar personeelsleden en voor door haar ingeschakelde derden, voor
vermogens-
en immateriële schade, directe, indirecte en gevolgschade, waarvan het ontstaan
aan de
Opdrachtnemer
toerekenbaar is, is in alle gevallen beperkt tot ten hoogste de factuurwaarde
van het
gedeelte
van de overeenkomst waaruit de aansprakelijkheid voortvloeit.
7.2 Het
recht om schadevergoeding te vorderen vervalt na verloop van 90 kalenderdagen
na levering van de Opdracht.
7.3 Het recht van reclame van de opdrachtgever vervalt zodra
de opdrachtgever het geleverde zelf heeft bewerkt dan wel zelf heeft doen
bewerken, zonder schriftelijke toestemming van de vertaler en deze bewerking
heeft gepubliceerd dan wel heeft laten drukken.
7.4 De
opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor elke schade die de opdrachtgever lijdt
tengevolge van het niet of niet correct uitvoeren van de overeenkomst, tenzij
de schade door de opdrachtnemer
opzettelijk
is veroorzaakt.
7.5 Ter
beschikking gestelde bedrijfsgegevens, of bezochte bijeenkomsten zullen door
Opdrachtnemer in strikt vertrouwen worden behandeld en niet met derden worden
gedeeld.
De
Opdrachtnemer verplicht zich alle in zijn bezit zijnde en door de Opdrachtgever
verstrekte bedrijfsgegevens naar redelijkheid zorgvuldig te bewaren tot
maximaal 30 dagen na levering van de Opdracht, tenzij anders overeengekomen.
Artikel
8. Einde en Overmacht
8.1 De
overeenkomst eindigt
als de
afgesproken opdracht(en) tot een einde is gekomen;
op het
door de partijen bepaalde tijdstip;
door
opzegging van de opdrachtgever (met inachtneming van de annuleringsvoorwaarden)
door
opzegging van de opdrachtnemer
8.2
Ontbinding
De
Opdrachtnemer kan zonder uit hoofde daarvan tot enige schadevergoeding gehouden
te zijn, met onmiddellijke ingang en zonder gerechtelijke tussenkomst, de
overeenkomst
met Opdrachtgever ontbinden, indien:
Opdrachtgever
surséance van betaling of zijn faillissement aanvraagt of in staat van
faillissement
wordt
verklaard dan wel een akkoord buiten faillissement aanbiedt, of op enig
onderdeel van zijn
vermogen
beslag wordt gelegd;
Opdrachtgever
één of meerdere verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst(en)
niet,
niet tijdig of niet behoorlijk nakomt.
8.3 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden
verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen,
alle van buiten komende oorzaken, voorzienbaar of niet voorzienbaar, waarop de
Oprachtnemer geen invloed kan uitoefenen, maar waardoor de Opdrachnemer niet in
staat is haar verplichtingen na te komen. Daaronder worden in ieder geval, maar
niet uitsluitend begrepen: brand, ongeval, ziekte, werkstaking, oproer, oorlog,
maatregelen van overheidswege, stroomonderbrekingen van langere duur,
transportbelemmeringen en terrorismedreiging.
8.4 Tijdens de overmacht worden de verplichtingen van de
Oprachtnemer opgeschort. Indien door de overmacht nakoming van de verplichting
niet meer mogelijk is, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te
ontbinden, zonder dat er een verplichting tot schadevergoeding bestaat. Voor
reeds uitgevoerde werkzaamheden blijft de betalingsplicht van opdrachtgever wel
bestaan. Indien de opdrachtgever consument is, geldt opschortingbevoegdheid
slechts voor zover deze bevoegdheid hem op grond van de wet toekomt.
8.5 Indien de Opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht
al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk
aan haar verplichtingen kan voldoen, is de vertaler gerechtigd het reeds
uitgevoerde afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze
factuur te voldoen, als betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel
9. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
9.1 Op
alle met de Opdrachtnemer gesloten overeenkomsten is Nederlands recht van
toepassing. Alle
geschillen
en vorderingen waaromtrent geen minnelijke schikking werd bereikt, zullen bij
uitsluiting
worden
onderworpen aan het oordeel van de rechtbank van de vestigingsplaats van de
Opdrachtnemer.
9.2
Partijen zullen slechts een beroep op de rechter doen, nadat zij zich tot het
uiterste hebben ingespannen het ontstane geschil in onderling overleg op te
lossen.